Wednesday 26 July 2017

Tips Melancong Ke Beijing Tanpa Pemandu Pelancung

Lama dah dok ingat nak ke Beijing sendiri-sendiri , tapi bila fikir pasal masalah bahasa di sana,  yang tu buat tangguh dulu trip . Sebenarnya kita bukannya nak expect tempat yang kita pergi tu local fluent in english, kalau dia orang boleh cakap english berterabur ( termasuk aku...hahaha ) dah ok, dia faham kita, kita faham dia udah le., jangan macam ayam cakap dengan itik. Semasa nak ke Bukchon Hanok Village, Seoul, isteri saya cuba speaking London dengan Chinese couple ni yang dok pegang map,  nak bertanya arah, tapi isterinya selamba cakap ' kakak cakap bahasa Malaysia lah ".... hahahaha...rupa-rupanya couple ni dari Johor Bharu. ( klik disini )

Okay, kita ikuti artikel ini dulu, bila baca kedua-dua artikel, easa lebih confident nak ke sana  :

Perkataan ‘bajet’ sememangnya popular di kalangan rakyat Malaysia. Contohnya adalah nasi bajet, minuman bajet, hotel bajet, teksi bajet malahan itinerari bajet pun ada.
Kadang- kadang jikalau kita terlampau bajet membuatkan perjalanan kurang sempurna dan kita akan kekurangan sesuatu. Sebagai contoh, kerana terlampau bajet kita tidak menikmati makanan istimewa sesebuah negara dan kita sekadar mengambil gambar di beberapa tempat-tempat ikon tanpa melawati tempat tersebut. Rugi bukan!
Jadi di sini saya sediakan itinerari separa mewah dan tip-tip jika berkunjung ke Beijing untuk backpacker solo traveller.

1. Tiket penerbangan
Buat masa sekarang terdapat 3 syarikat penerbangan yang menawarkan perjalanan secara terus dari KLIA ke Beijing Capital IA iaitu Malaysia Airlines, AirAsiaX dan Air China.
Jika menggunakan Malaysia Airlines, penerbangan MH 360 akan tiba di Terminal 3 BCIA pada jam 1230 malam.
Perjalanan dari KLIA ke Beijing mengambil masa selama lebih kurang 6 jam.
Tiket pergi balik ke sana yang boleh dikatakan murah adalah lebih kurang RM600 (AAX) dan RM1100 (MH dan CA).

2. Visa
Untuk ke China, visa adalah diperlukan untuk warganegara Malaysia. Antara cara yang paling senang untuk membuat visa adalah dengan pergi sendiri ke tingkat 2, Plaza OSK, Jalan Ampang yang dibuka setiap Isnin hingga Jumaat pada jam 9 pagi hingga 3 petang.
Antara dokumen yang perlu dibawa adalah seperti passport, borang permohonan yang siap diisi, 2 keping gambar passport China ,tiket penerbangan dan juga tempahan hotel.
Jika anda mempunyai passport lama sila bawa bersama. Ini kerana kadang-kadang pihak kedutaan juga memerlukannya dan boled disiapkan dalam jangka masa selama 4 hari.

3. Makanan
Makanan halal adalah senang di perolehi disana terutama di area Nui Jie. Persoalannya, adakah kita boleh menerima rasa makanan tersebut. Masakan mereka kurang pedas dan agak tawar.
Jadi, untuk lebih selamat bawalah makanan sendiri dari Malaysia sebagai contoh Maggi, serunding, sardine dan sebagainya.
Makanan di sana harganya adalah standard seperti nasi goreng yang berharga 18 Yuan, nasi dengan lauk 20 Yuan dan sebagainya.






4. Pakaian
Pakaian hendaklah selesa mengikut musim. Saya berkunjung kesana pada musim panas, pakaian yag sesuai adalah yang nipis dan tidak berlapis-lapis.
Diingatkan, supaya memakai kasut untuk keselesaan terutama ketika mendaki Great Wall.

5. Penginapan
Hostel disekitar Beijing adalah dalam lingkungan RM 50- RM 70 sekali. Boleh dikatakan agak murah.
Jika ingin menginap di hotel pula, julat harganya adalah dalam ligkungan RM150- RM250 untuk hotel bintang 2 dan 3.
Saya mencadangkan boleh tinggal di kawasan Hutong . Kawasan ini amat popular dan mudah untuk memperolehi makanan halal.
Pilihlah kawasan penginapan yang berdekatan dengan subway.



6. Penukaran wang
Di China matawang yang digunakan adalah Yuan atau RMB. Membuat penukaran di Malaysia adalah lebih murah jika dibandingkan dengan disana.
Saya cadangkan spot yang paling murah adalah di sekitar KL Sentral dan juga Mid Vallley.
Bawalah lebih sikit, mana tahu nak shopping berabis nanti.

7. Google map dan seangkatan dengannya
Jalan disekitar Beijing mempunyai banyak lorong-lorong yang kecil, jadi google map amat berguna untuk mengelakkan dari tersesat.

8. Kamus dalam Bahasa Mandarin
Kebanyakkan warga Beijing kurang fasih berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris. Jadi, untuk mengelakkan daripada bercakap seperti ayam dan itik, eloklah download kamus yang boleh translate ke Bahasa Mandarin. Percayalah, hidup anda akan lebih mudah dengannnya.
Pastikan anda juga membuat senarai perkataan penting yang sudah di translate ke Bahasa Mandarin.
Baca: Cara Ke Tembok Besar China Tanpa ‘Tour Guide’ Dan Di Lokasi Kurang Pelawat

9. Bawa botol
Seperti yang kita sedia maklum, tandas di Beijing tidak mempunyai air. Botol kosong boleh digunakan untuk mengisi air sebelum ke tandas.

10. Scam ada di mana-mana
Kalau boleh elakkah dari menaiki beca, kerana ramai kena scam. Kalau nak naik sangat pastikan deal betul-betul sebelum menerima service tersebut. Banyak lagi Scam di Kota Beijing seperti scam mengurut, fotografi dah lain- lain.

11. Tambang bas dan subway
Di Beijing, antara pengangkutan yang utama adalah bas dan Subway. Harga bas adalag tetap sebanyak CNY 2 untuk sekali perjalanan manakala Subway adalah CNY 3- 4.

12. Kad pelajar
Bagi sesiapa yang bergelar pelajar, pastikan anda membawa kad pelajar bersama. Ini adalah kerana bagi sesetengah tempeh diskaun akan diberikan jika anda menunjukkan kad pelajar. Pasti berbaloi sampai ada potongan sehingga 50 %.


Itenarari

Hari 1
Sampai di BCIA pada jam 1 pagi, tidur di lapangan terbang.
Antara spot yang terbaik adalah di aras 1, aras perlepasan sangat penuh dengan warga China yang ingin pulang ke kampung.
Tiada surau disediakan ( surau hanya ada selepas immigration) , jadi pandai- pandai sendiri untuk sembahyang.
Jam 7 pagi bergerak ke City centre menaiki Airport Express berharga CNY 25 selama setengah jam.
Menyewa basikal untuk meneroka sekitar Hutong CNY 20
Makan tengahari di restoren makanan halal CNY 40
Check in hostel selama 3 hari sebanyak CNY 80 / hari
Melawat Summer Palace

Kos
Pengangkutan ( Airport Express CNY 25, Subway CNY 9)= CNY 34
Tiket masuk Summer Palace = CNY 60
Makan = CNY 40
Sewa basikal = CNY 20
Hostel = CNY 240
JUMLAH = CNY 384

Hari 2
Pergi ke Great Wall , Badaling
Cara kesini adalah samada menggunakan keretapi atau bas. Kalau menaiki Keretapi hendaklah mengambil Subway Xizhimen dan ke Beijing North Railway Station. Tiket keretapi sangat cepat habis dah option lain adalah menggunakan bas.
Saya menggunakan perkhidmatan bas kerana kehabisan tiket keretapi, naik Subway line 2 ke Jishuitan dan ke Stesyen Deshengmen naik bas bernombor 877. Perjalanan adalah selama 1 jam 30 minit.
Seharian di Great Wall. Pastikan anda membawa makanan yang cukup dan pakain yang sesuai.
Makan malam di restoren muslim

Kos
Tiket masuk ke Great Wall = CNY 40
Subway = CNY 8
Makan = CNY 30
JUMLAH = CNY 78


Hari 3
Jingshan Park, Forbidden City, Temple of Heaven , Tiananmen Square, Monumen Pahlawan ( Naik Subway turun di Tiananmen Xi Station ( Line 1 dan 2)

Great Wall of People. ( Turun di Station Chongwenmen , Subway Line 2 dan 5)
Makan malam
Kos
Tiket masuk Temple of heaven = CNY 10
Tiket masuk Forbidden City = CNY 60
Subway = CNY 6
Makan = CNY 30
JUMLAH = CNY 106


Hari 4
Water Cube , Bird’s nest , Beijing National Stadium ( Turun di Station Olympic Forest Park, Subway line 8 ). Kalau nak view yang cantik, waktu yang sesuai adalah pada waktu malam.

Pasar Wongfuijing , boleh beli cenderahati disini .
Shopping di Xidan Comercial Centre ( Turun di Stesyen Xidan)
Masjid Nuijie ( Boleh naik Subway turun di dan keluar ke Exit A2 dan naik bas nombor 10 dah berhenti di Niu Jie Li Bai. Dekat masjid ini ada disediakan bilik mandi , jadi bolehlah membersihkan tubuh sebelum pulang ke Malaysia.
Makan sebelum balik Malaysia
Flight pukul 130 pagi balik ke Kuala Lumpur

Kos
Subway = CNY 12
Makan = CNY 35
Airport Express = CNY 25
Bas = CNY 4
Shopping souvenirs = CNY 100
JUMLAH = CNY 176

Jumlah keseluruhan yang saya berbelanja untuk trip 4 hari 3 malam ke Beijing adalah sebanyak CNY 744 (RM 450).
Kos ini dapat dikurangkan jika mengurangkan kos shopping, makan dan juga entrance fee. Siapa kata tak boleh ke Beijing dengan hanya kurang dari RM 500.
Ayuh, pastikan anda memasukkan Beijing ke dalam kalendar pelancongan anda.

( kredit kepada Mysillytravelleg )

The Chinese capital is definitely one of the great big cities of the world. With a little planning and plenty of energy, you can visit its major sites without a guided tour. Each of these self-guided Beijing tour routes can be completed within a day. Refer to the map at the bottom of the page for guidance on the routes.
ROUTE 1: THE HEART OF BEIJING Attractions: Tiananmen Square, Forbidden City and Jingshan Park


One thing’s for sure: the centre of Beijing was not made on a human scale. But that hasn’t stopped millions of visitors from attempting it on foot. The massive Tiananmen Square’s central location in Beijing means it is well-connected via public transport.




Get in via Tiananmen East station on subway line 5. Make your way north on foot through the seemingly endless Forbidden City, the imperial palace also known as the Palace Museum. Exit via the north gate so you don’t have to backtrack. Cross the road to Jingshan Park for marvellous views overlooking the Forbidden City. Take a taxi from one of the park’s exits or a bus (number 5 from the West Gate, numbers 1 or 2 from the Front Gate) to Qianmen pedestrian street for dinner and a feel of old China. From Qianmen station (line 2) or Zhushikou station (line 7), ride the subway back to your hotel.





ROUTE 2: PALACES OF LEISURE AND SPORT Attractions: Summer Palace, Yuanmingyuan (Old Summer Palace ) and Olympic Park Illuminations



Scenic views await on this relaxed route. The picturesque Summer Palace is a must-see in Beijing. Its east gate is walking distance from Xiyuan station on subway line 4. Once you’re satisfied with exploring the halls and gazing at the lake, exit via the north entrance to Beigongmen subway station.



Two stops away, Yuanmingyuan station leads you to the old palace still referred to by the name of one of its gardens. From the south entrance, make a loop to the northeast corner to view the ruins of the palace destroyed by French and British troops during the 19th century.



Find your way back to the south entrance of Yuanmingyuan. Take the subway and change lines at Haidianhuangzhuang (line 10) and again at Beitucheng (line 8). Head north two stops to Olympic Sports Center station. The National Stadium (Bird’s Nest) and the National Aquatics Center (Water Cube) close in the evening but the facades are illuminated until 9 or 10pm.

A battery vehicle service is available from a set number of stops from the two palaces for a fee. This should help lessen the walking you need to do.


ROUTE 3: THE DIVINE AND THE WORLDLY Attractions: Niujie Mosque, Temple of Heaven and Wangfujing


Walk back to the station and ride the subway to Cikiqou station. Change to line 5 and alight at Tiantandongmen (East Temple of Heaven) station at the East Gate of Temple of Heaven, the iconic imperial temple complex.

After your visit, return to Tiantandongmen station and head north by subway to Dongdan station. Starting from The Malls at Oriental Plaza, make your way through the shopping outlets and the snack street off Wangfujing.


ROUTE 4: HUTONGS AND VILLAS OF BEIJING Attractions: Lama Temple, Nanluoguxiang, Drum & Bell Towers, Prince Gong’s Mansion, and Shichahai

Now a rarity in Beijing, hutongs (narrow lanes) both preserved and recreated can be found in Nanluoguxiang, surrounded by notable sites.
Coming in from Yonghegong station on line 5, turn towards the Lama Temple, the oldest Tibetan Buddhist temple in Beijing. If you are interested, you may also want to check out the Confucius Temple across the street and the adjacent Guozijian (Imperial Academy) . Afterwards, weave into the alleyways to the southwest for a glimpse of the old courtyard residences. Some are open to visitors. Haggle with a rickshaw driver for a ride if you wish to cover more ground quickly.


Back up to the Drum and Bell Towers, which house the musical instruments used to tell time.  Pass by Yandaixiejie and cross the Silver Ingot Bridge towards Prince Gong’s Mansion, which once belonged to royalty.

Hang out for a nightcap in Shichahai and head back to your hotel from has the subway station of the same name (line 8).

Click on the upper left icon on the map title to see the routes and stops.



BEIJING TRAVEL TIPS

  1. Wear good walking shoes. Prepare to walk a lot as distances within some attractions are much longer than what you would expect in other cities.
  2. Get a Beijing Transportation Smart Card (Yikatong), which is convenient to use for the subway and for buses. It offers discounts for bus rides.
  3. Entry fees apply to most attractions. Check opening times may vary depending on the season.
  4. Avoid taking public transport during the rush hours (7-9am and 6-8pm).
  5. Don’t forget to hydrate!
  6. Wear sunscreen regardless of the season.
  7. Dress for the weather. Summer and winter can be oppressive, so it may be necessary to adjust plans and shorten walking distances for comfort.
  8. Check the air quality index before you head out

7 comments:

  1. Hi kak nak tanya
    Makanan apa yg wajib rasa dekat beijing ya?

    ReplyDelete
  2. Sorry, kak, saya pun belum sampai ke sana....hehe.. masih dalam perancangan, inshaAllah. cerita ni saya share dari blog Mysillytravelleg(https://www.thevocket.com/12-tip-bercuti-separa-mewah-selama-4-hari-ke-beijing-china-dengan-bajet-rm450/)mungkin puan bole minta pandangan dari bloggernya.Tk

    ReplyDelete
  3. Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    FULL SERVICES
    Hotel 3 Bintang
    Makanan Halal
    Driver humble
    Pemandu Pelancongan professional

    Sila contact Tiara Tours Indonesia
    Jln. Panglima Denai No. 76 Medan, 20227
    Licensed : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    Tel/Fax : +6261 - 733 59 765
    Email : tiaratoursindonesia@gmail.com.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
    Toyota Avanza (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Suzuki Eritga (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Inova Reborn (05 orang ) MYR 175 / hari
    Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

    Note :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Boleh ke memandu kereta sewa sendiri di Beijing?

    ReplyDelete
  5. salam, nak tanya. on your last day tu kiranya sebelum pegi airport, you jalan2 with your bags/luggage ke?

    ReplyDelete
  6. ASSALAMU ALLAIKUM …………. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!! SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, KAMI ADALAH AGENCY PELACONGAN YANG BERLICENSED AND PROFESIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    PAKEJ LAWATTAN LAINYA TERSEDIA ; SEPERTI PAKEJ TOUR KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS .
    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    ReplyDelete
  7. TIP MENCARI PAKEJ MURAH DAN SEWA KERETA
    JANGAN TERGODA HARGA SEWA KERETA MURAH … !!!
    JANGAN TERGODA HARGA PAKEJ MURAH …. !!!
    JANGAN TERTIPU …. !!!

     PLEASE MAKE SURE SYARIKAT NAME AGENCY PELANCONGAN / SEWA KERETA
     PLEASE MAKE SURE ADDRESS AGENCY PELANCONGAN
     PLEASE MAKE SURE TALIAN TELEPON , FAX MAIL, CELLULAR AND WHATSAPP NUMBERS
     PLEASE ASK FOR SYARIKAT PERMIT NUMBER LICENSED NUMBER
     PLEASE ASK FOR TAX NUMBER
     PLEASE ASK FOR INSURANCE NUMBER KERETA ( KALAU SEWA KERETA SAJA )
     PLEASE CHECK AND RECHECK COMPANY ASSOCIATION
     PLEASE CHECK AND RECHECK INTO THE GEOGLE (MAP) SYARIKAT OFFICE ADDRESS
     PLEASE TYPE /WRITE INTO THE GEOLGLE COMPANY NAME , FOR INSTANT : TIARA TOURS INDONESIA

    AT LEAST BUT NOT LAST, WE WISH YOU WELCOME TO INDONESIA
    ENJOY YOUR HOLIDAY AND HAPPY TOUR

    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76
    MEDAN, 20227
    NORTH SUMATERA
    INDONESIA

    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    http://traveltiara.blogspot.com
    http://www.tiaraasia.com

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    ReplyDelete

Day Trip Ke Narathiwat, Thailand

Kami ke Kota Bharu, dua minggu sebelum Ramadhan, awalnya rancangan cuma 3H/2M bertukar menjadi 6H/5M ( disebabkan ke cancellation of 1st tri...